Wanneer je een nieuwe motor koopt, moet je deze motor inrijden?

Wanneer je een nieuwe motor koopt moet je deze motor inrijden. Omdat je een nieuwe machine tussen de benen hebt zal de motor even gewend moeten worden aan de toeren en het laten draaien van de motor zelf. Fervente motorliefhebbers rijden hun motorfiets in om er zo voor te zorgen dat de motor niet overbelast wordt.

Maar hoe doe je dat nu eigenlijk, een motor inrijden?

Waarom is het nodig om een motor in te rijden?

Als je een motor vergeet in te rijden zal onderweg geen al te grote problemen tegenkomen. Toch kan dit een verschil maken op het gebied van olieverbruik en de levensduur van je motor. Motorblokken worden natuurlijk in de fabriek via steekproeven getest. Over het algemeen zal jouw motor nog niet gestart zijn geweest voor hij bij de dealer aankomt. Bij de dealer kan een motor enkele keren zijn opgestart – maar jij zult de allereerste persoon zijn die de motorfiets echt zal gebruiken.

Hoe kan je best je motor inrijden?

Je motor inrijden doe je best door de eerste 1000 kilometer zo weinig mogelijk met je motor in het rood te gaan. Door in het rood te gaan kan jij je motorblok overbelasten waardoor je minder lang plezier zal hebben van je motor.

Je moet proberen het toerental zoveel mogelijk af te wisselen tijdens de rit. Dit kan je doen door snelwegen af te wisselen met kleinere, rustigere wegen. Het is zeker niet de bedoeling dat je vanaf dag 1 al over de snelweg gaat scheuren.

Ga ook geen bergen en heuvels doen, maar probeer je motorfiets zo weinig mogelijk te belasten. Daarnaast is het best dat je langzaam versnelt: houd een goed ook op de toerenteller en probeer hem niet in het rode gedeelte te laten komen.

We begrijpen ook wel dat je een motor hebt aangekocht om lekker snel te gaan – en dat kan je perfect na de eerste 1000 kilometer, maar tijdens het inrijden is dat geen goed idee.

Hoeveel toeren laat jij je motor best maken?

Bij het inrijden wissel je het toerental best af. Zo maak je best niet te veel en niet te weinig toeren. Heel wat motorhandboeken en dealerships vertellen je dat je de eerste 100 kilometer best niet boven de 4000 toeren uitkomt.

Wanneer je die 100 kilometer hebt bereikt is het natuurlijk niet de bedoeling dat je opeens aan 6000 toeren gaat zitten. Trek het toerental geleidelijk op en spreid dit zoveel mogelijk over enkele lange ritten.

Bij suziki raden ze aan de eerste 100 kilometer tot 4000 toeren te rijden. Dan kan je gestaag klimmen tot 5000 toeren tot je 500 kilometer hebt gereden, en tussen de 500 en 1000 kilometer houd jij je best aan een bovengrens van 7500 toeren.

Ook mag je niet te weinig toeren laten draaien want anders ga je de motor weer te zwaar belasten. Probeer die eerste 100 kilometer altijd zeker boven de 3000 toeren te zitten en houd dit zo lang mogelijk als een minimumgrens aan.

Je kan je toerental onder controle houden door traag te versnellen en ook door veel te schakelen kan je een positieve invloed hebben op de toeren. Veel schakelen tijdens het inrijden is daarbij ook erg goed voor de schakelbak.

Een laatste tip is om zeker niemand achterop te nemen tijdens het inrijden. Anders ga je de motor weer te snel belasten waardoor je toerental de lucht in schiet.

Wanneer ben je klaar met inrijden?

De meeste motorrijders zullen je vertellen dat je klaar bent met het inrijden van je motor na de eerste 1000 kilometer. Wanneer je klaar bent met het inrijden kan je stilletje aan het toerental opvoeren en passagiers achterop meenemen.

Je kan nu proberen om de toerenteller helemaal tot aan het randje van het rood te laten gaan. Indien je dit doet moet je proberen de motor alweer zo weinig mogelijk te laten belasten. Je vriend of vriendin kan die ritjes dus best nog even niet mee en ja kan ook best geen te hoge heuvels of bergen doen.

Geef een reactie