Zo wordt rijden in groep veiliger – groepsrit veiligheidstips

Groepsrijden is wat de zomer voor sommige mensen maakt, terwijl het voor anderen een verwarrende puinhoop van regels en ego’s is. Aan welke kant u ook staat, hier leest u hoe u het veiliger kunt maken. Met het (langzaam) beter wordende weer, staat een ritje met vrienden op de agenda van veel mensen. Maar kun je het allemaal wat veiliger doen?

Kan rijden in een groep gevaarlijk zijn?

Het simpele antwoord is ja – motorrijden wordt als een gevaarlijk tijdverdrijf beschouwd. Door het aantal motorfietsen te vermenigvuldigen, kan het risico toenemen. Maar dat is niet het hele verhaal. Als u met een groep vrienden bent, moeten zij wat informatie over u weten om aan de hulpdiensten te geven. Groepsritten betekenen ook dat er meer kans is dat een van de rijders jouw val ziet gebeuren en hulpverleners op de hoogte brengt van je locatie en ook van de gebeurtenissen die ertoe hebben geleid dat je gewond raakte.

Hoe kan ik het rijden in groep veiliger maken?

Hoewel de gedachte om samen met een hoop onbekenden die je op Facebook leerde kennen een lange rit te maken, misschien klinkt als het Instagram-verhaal dat de wereld nodig heeft – kan het in werkelijkheid een slecht idee zijn.

Zonder de andere rijders in de groep te kennen, is de kans groot dat Zware Danny (niet zijn echte naam) zal proberen zichzelf te doen gelden als de alfa van de groep. Als Zotte Kev normaal gezien vooraan rijdt, is de kans dat deze twee elkaar voorbij hun normale limieten duwen gevaarlijk hoog.

Als je elkaar niet kent, zijn sommige groepsleden misschien niet bekend met de route die je wilt rijden, het tempo dat je normaal aanhoudt, hoe je omgaat met kruispunten als de groep versnippert en alle andere etiquette die over de jaren onder vrienden ontstaat.

Als je met nieuwe mensen rijdt, is het een goed idee om met de rijders te praten voordat je vertrekt, om een ​​idee te krijgen van hoe ze de dingen graag doen.

Kan ik nog iets anders doen?

Het klinkt simpel, maar rijd in je eigen tempo. Ongelukken gebeuren veel vaker wanneer een rijder een groep veel snellere en beter geïnformeerde bikers achtervolgt. Soms is het het beste idee om deze rijders in het midden van het peloton te houden, maar niet samengeperst. Je moet ze wat ruimte geven om op hun stukje weg te rijden. Dan kun je de snelste voorin hebben en wat meer ervaren deelnemers achterin de groep om op te dweilen.

Er is een gedachtegang dat de langzaamste altijd achteraan moet gaan, waar ik niet echt tuk op ben. Hoewel het betekent dat je niet wordt geduwd door andere rijders, betekent het wel dat jij degene bent die over het algemeen het meest moet pushen bij inhaalacties, vooral omdat je er onvermijdelijk een paar zult missen en probeert terrein in te halen. En nogmaals, het is het moment waarop je op deze manier buiten je normale tempo gaat dat er een fout kan optreden.

Kunnen we inhalen binnen de groep?

Dit is iets om voor de rit te bespreken, maar als het correct wordt gedaan en op een vrije weg met goed zicht, is er geen reden waarom niet. Het belangrijkste om te onthouden is om de andere rijder voldoende ruimte, tijd en waarschuwing te geven dat je voorbij komt. Ga op een vrije plek naast het linker achterste deel van de motorfiets rijden, zodat u het gezicht van de berijder in zijn achteruitkijkspiegel kunt zien. Gebruik op tijd je indicator ​​en laat deze een moment aan voordat je versnelt en als je eenmaal je eigen controles hebt uitgevoerd, ga je weg en maak je voldoende snelheid en laat een gezond gat achter. De rijder die je inhaalt, moet je eerst zien en naar rechts bewegen of zijn linkerbeen uitsteken, wat aangeeft dat je voorbij kan rijden.

Wat belangrijk is tijdens het rijden in groep is dat er geen nood is om te denken dat je op een raceparcours zit en dat iedereen een tegenstander is. Het is echt niet nodig, en het enige dat je ermee krijgt, is een stevige stamp in de kl***n bij de volgende koffiestop!

Wat kan ik doen als er een crash is?

Ten eerste: rijd zo veilig mogelijk. U kunt er uw laatste euro op verwedden dat als een lid van uw groep ten onder gaat – of erger nog, een paar mensen – en de politie arriveert om verklaringen van de automobilisten ter plaatse aan te nemen, Karen in haar Fiat Punto gaat vertellen dat jullie allemaal tegen lichtsnelheid reden én tegelijk wheelies deden. Defensief rijden is altijd belangrijk maar wordt nog extra nodig wanneer je in groep rijdt. Je wil ook geen onschuldige automobilisten, fietsers of voetgangers doen schrikken en zodoende een onrechtstreeks ongeluk veroorzaken.

Het volgende belangrijkste dat je moet doen, is de andere mensen waarschuwen. Als de crash voor je is: waarschuwingslichten aan en parkeer je motor veilig. Als het veilig is om te doen, kan parkeren in een kleine hoek met knipperende alarmlichten worden gebruikt als waarschuwing voor andere mensen. Als je het incident in je spiegels ziet, kun je nog steeds helpen en de tegemoetkomende automobilisten waarschuwen. Als je eenmaal op de weg van het incident staat geparkeerd, is het een heel goed idee om alle aankomende verkeer te waarschuwen.

Vervolgens moet je de betrokken berijder(s) snel onderzoeken en indien nodig naar de hulpdiensten gaan. Geef ze zoveel mogelijk informatie over de renners – bewustzijn, leeftijd, gewicht, medische problemen, allergieën, eventuele zichtbare verwondingen – een goede hulpverlener zal deze informatie van u verzamelen.

Wat is het ‘Second Man Drop-Off’ systeem en is het de moeite waard om te gebruiken?

De tweede man-drop is een methode die gewoonlijk wordt toegepast door groepen fietsers en wandelaars en is om een ​​aantal redenen een uitstekende methode als u lastige routes en enkele moeilijk te navigeren punten tegenkomt.

Dit is hoe het werkt:

  • Groep komt aan bij een splitsing
  • De hoofdrijder neemt de afslag – ze blijven over het algemeen aan het hoofd van het peloton
  • De tweede rijder stopt en geeft de groep de richting aan
  • Als de laatste rijder voorbij de tweede rijder komt, zwaait deze om te melden dat de laatste rijder gepasseerd is
  • De tweede renner voegt zich bij de groep als de laatst geplaatste rijder

De methode werkt veel beter op stillere landroutes en is uiteraard niet geschikt op hoofdwegen, snelwegen of drukke routes, maar het werkt wel – als iedereen zich aan de regels houdt!

Het is ook een goede manier om het peloton rijders te laten roteren en iedereen de kans te geven om de laatste rijder te zijn of in het midden te rijden. Het betekent ook dat er geen enkele rijder achterblijft, dus niemand heeft het gevoel dat ze wanhopig de rest van het peloton moeten achtervolgen om bij te blijven!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *